Hangjegyírás az ötvonalas rendszerben

Az ötvonalas rendszerben hangjegyek segítségével írjuk le a zenei darabokat. Ahhoz, hogy minden hangszer szólamát le tudjuk jegyezni, 4 különböző zenei kulcsot használunk.

  • Violin kulcs (G-kulcs): az egyvonalas G hangot határozza meg a második vonalon
  • Basszus kulcs (F-kulcs): a kis f hangot határozza meg a negyedik vonalon
  • Alt kulcs (C-kulcs): az egyvonalas C hangot határozza meg a harmadik vonalon
  • Tenor kulcs (C-kulcs): az egyvonalas C hangot határozza meg a negyedik vonalon

Az adott kulcsban a megadott hangot tekintjük kiindulási pontnak. Minden más zenei hangot ebből számolunk ki.

Az ötvonalas rendszerre vonatkozó szabályok

  1. A vonalak számozása alulról felfelé történik.
  2. Maximum 5 db pótvonal húzható alulra és felulre is. Az alsó pótvonalak felülről lefelé, a felsők pedig alulról felfelé vannak számozva.
  3. Minden vonal és vonalköz (beleértve a pótvonalakat is) egy-egy törzshang helyét határozza meg. Az alterált hangokat az ismert alterációs jelek segítségével írjuk be az ötvonalas rendszerbe.
  4. A feloldójel is alterációs jelnek számít.

Az oktávok beosztása

Ugyanabból a zenei hangból egy zenei kulcson belül különböző oktávokban értelmezve olvasunk és írunk.

9 különböző oktáv létezik. Magasság szerint a következők:

  1. Szubkontra ( Csz vagy C1 / C0 )
  2. Kontra ( Ck vagy C2 / C1 )
  3. Nagy ( C vagy C3 / C2 )
  4. Kis ( c vagy C4 / C3 )
  5. Egyvonalas ( C’ vagy C5 / C4 )
  6. Kétvonalas ( C’’ vagy C6 / C5 )
  7. Háromvonalas ( C’’’ vagy C7 / C6 )
  8. Négyvonalas ( C’’’’ vagy C8 / C7 )
  9. Ötvonalas ( C’’’’’ vagy C9 / C8 )

Nincs olyan zenei kulcs, melyben mind a 9 oktáv szerepelne, mert az 5-5 pótvonal kevés bizonyos oktávok jelöléséhez a kulcsokban.

A gitározásban a két fontos kulcs a basszus és a violin kulcs.

Violin kulcsban kis oktávtól ötvonalas oktávig értelmezzük a hangjegyeket, mert a szubkontra, a kontra és a nagy oktávba eső hangok mélységükből eredően nem jelölhetőek violin kulcsban, ugyanis a megengedettnél több alsó pótvonalra lenne szükség.

Basszus kulcsban szubkontra oktávból egyvonalas oktávig értelmezzük a hangjegyeket.

A két kulcs közös oktávjai a kis és az egyvonalas oktáv.

A gitár hangtartománya az ötvonalas rendszerben

Szabvány hangolású gitáron a legmélyebb hang az E6-os húron üresben megpengetett kis e hang.

Az E6 húr 8-as vagy az A5 3-as fekvés az egyvonalas C’ hang.

Az E6 húr 20-as, az A5 15-ös, D4 10-es, G3 5-ös vagy H2 1-es fekvés a kétvonalas C’’ hang.

Az D4 22-es, G3 17-ös, H2 13-es vagy e1 8-as fekvés a háromvonalas C’’’ hang.

Az e1 20-as fekvés a négyvonalas C’’’’ hang.

Ha két oktávos a gitárnyakunk, akkor négyvonalas E’’’’ a legmagasabb zenei hang, ami a 24. fekvésben található.

Tehát a szabvány hangolású gitár hangterjedelme kis e -től négyvonalas E’’’’ -ig terjed, azaz 4 oktáv.

Violin kulcsban a gitár hangterjedelme

Az alsó harmadik pótvonal alatt kis e hang van. Ennek az oktávnak a terjedelme az első pótvonal alatti kis h -ig tart.

Az egyvonalas C’ az első pótvonalon, az egyvonalas H’ pedig a harmadik vonalan található.

A kétvonalas C’’ a harmadik-negyedik vonalközben, a kétvonalas C’’ pedig a felső 1. és 2. pótvonal között.

A háromvalas C’’’ a felső 2. pótvonalon, a H’’’ pedig az 5. felső pótvonalon található.

A négyvonalas C’’’’ az 5. pótvonal fölött van. Mivel több pótvonalat nem húzhatunk, ezért a négyvonalas E’’’’ a felső 3. pótvonalon van, fölötte egy 8va jelöléssel, ami azt jelenti, hogy egy oktávval fel kell emelni a hangot.

Gyakorlás

Játszd el gitáron a következő kottát:

options width=800 stave-distance=30 tabstave notation=true tablature=false time=2/4 notes :8 E/3 C-E-C/4 | E/3 D-F-D/4 | E/3 E-G-E/4 | notes E/3 F-A-F/4 | E/3 G-B-G/4 | E/3 A/4 C/5 A/4 =|=