Effektek
Az effektek három kategóriába oszthatóak:
- Szűrő
- Hangmagasság befolyásoló
- Modulációs
Szűrő típusú effektek
Feladatuk az adott zenei hang beállítás alapján történő filterézése/szűrése bizonyos tartományokban. Például ilyen a filter (low-pass, high-bass, band-bass), a wah és a kompresszor.
Az ilyen típusú effektek az effektlánc elején helyezkednek el.
Kompresszor
Kiegyenlíti a dinamikát a kiugró részek halkításával.
Kompresszornak minősül a maximizer (halkít) és a limiter (hangosít).
Feedbacker (anti-feedbacker)
Gerjedésgátló. A limiterek családjába tartozik. Ha bizonyos frekvenciákon nem kívánt gerjedés következik be a gitár hangszedője és az erősítő hangszórója közti kölcsönhatás révén, akkor az anti-feedbacker segítségével a nem kívánt hangtartományt kiszűrhetjük.
Filter
A típustól függően bizonyos frekvenciatartományokat kiszűr.
Wah-wah
Egy pedállal állítható, vagy autowah esetén időben változó aluláteresztő szűrő. Autowah esetén tempóra állítjuk.
Az egyik legelterjedtebb típusa a Cry Baby.
Slicer
Kiszűr minden frekvenciatartományt egy bizonyos időegységre. Ezek ismétlődéssel szólalnak meg.
Gyakorlatilag szüneteket illeszt egy folytonos hangba, ezzel pengetést szimulálva.
Hangmagasság befolyásoló effektek
Ilyen például a pitch shifter, az octaver és a humanizer.
Ezeket az effekteket a lánc közepére szokás tenni.
Octaver
Valós időben az adott hang hangmagasságát változtatja. Általában 1 vagy két oktávra állítható mindkét irányban.
Ha a direkt hangot nem engedjük át, akkor áthangolásra, ha átengedjük, akkor szólamozásra használható.
Pitch shifter
Az octavertől annyiban különbözik, hogy a hangmagasságot nem csak oktáv, hanem általában 1-24 félhang felbontásban képes változtatni.
Humanizer
Annyi különbség van a pitch shifterhez képest, hogy a direkt hang mindig jelen van, így hangolásra nem, csak szólamok hozzáadására alkalmas.
Bender pedál
A pitch shiftertől annyiban különbözik, hogy nem félhangonként, hanem fokozatmentesen állítható. Továbbá pedálhoz rendelhető a módosítás mértéke.
Modulációs effektek
Céljuk a hang időben történő eltolása a direkt hanghoz képest. Ide tartoznak például a flanger, reverb, delay, chorus és az echo.
Az ilyen típusó effektek a lánc végén helyezkednek el.
Az esetek 90-95%-ában a sorrend chorus-delay-reverb a lánc végén. Akkor szokás ettől eltérni, ha nem akarjuk a késleltetett (delay) hangot zengetni. Ilyenkor a delay-t és a reverb-et felcseréljük.
Reverb (zengető)
A beállított paraméterek alapján térbe helyezi a száraz direkt hangot.
Delay (echo)
A direkt hang lecsengésének ismételgetése a beállított paraméterek alapján.
Chorus
Megtöbbszörözi a hangot és időben néhány ms-os késleltetéssel szólaltatja meg.
Phaser
Jellegzetesen hullámzó, huhogó hangot ad. A hang úgy keletkezik, hogy lyukakat mozgat fel és le a spektrumban.
Vibe
Hasonló hangzást eredményez, mint a chours vagy a phaser.
Alkalmas arra is, hogy egy folytonos hangot különböző ritmikai megoldásokkal lejátszhatóvá tegyen. Pl. triolás csinál belőle.
Vibrato
Azt a jelenséget utánozza, mint amikor a hangszeren egy hangot meglebegtetünk.
Tremolo
Időben kiegyenlített, de különböző hangmagasságú zenei hangokat tol el egymástól.
Gyakorlatilag egy olyan vibrato, ami a hangmagasságot nem csak emelni, hanem mélyíteni is tudja.
Flanger
Változóan visszhangos jelet kever hozzá az eredeti hanghoz. Ezzel egy lyukat vagy lyukak sorozatát hozza létre a spektrumon.
Rotary
A Hammond orgonákban használt forgó hangszórokat szimulálja, állítható sebességgel.
Torzító effektek
Overdrive, distortion
Az overdrive minimális, gyenge torzítást eredményez a tiszta zenei hanghoz képest.
A distortion egy ennél erőteljesebb torzítás.
Boost
A végfok torzítás elé egy kismértékű előfok torzítás kerül a láncba. Ezt hívjuk boostnak.
Akkor megfelelő a boostolás szintje, ha a végfok torzítást kikapcsolva, a boost önmagában egy gyenge overdrive-ot eredményez.
Fuzz
Egy olyan torzító féle, melyben a mély tartományok kb. 70-80%-ban, a középtartomány pedig maximum 30%-ban van kivágva. Tehát egy magas tartományban dús torzító.