Akkordok színezése

Akkordok színezése 6-oson és 9-esen kívüli hangokkal

Színezhetőek úgy az akkordok, hogy a 6-os és 7-es hangzat hangköze, azaz az undecima (11-es) és a tredecima (13-as) szerepel bennük. Ezekben az esetekben mindig kvinthiányosan fogjuk az akkordot.

11-as színezőhang esetében az akkord 9-est, azaz nónát nem tartalmazhat.

Lehetőségek:

  • 1, 3, 7, 11
  • 1, 3, 7, 13
  • 1, 3, 7, 9, 13

A 11-es és 13-as színezőhangok esetén a fokok sorrendisége a következő az esetek túlnyomó részében VI , IV , VII , V , I .

A díszítőhangokat az oldási szabályokat figyelembe véve választjuk ki.

Például C -ben:

Fok Funkció Kvinthiányos négyeshangzat Díszítőhangok Végleges akkord Közös hangok Oldások
VI T Am7 : A - C - G 9: H , 11: D , 13b: F Am7add13♭ 1➡️3, 13➡️1 3↘11
IV SZD Fmaj7 : F - A - E 9: G , 11: H , 13: D Fmaj7add11 3➡️7, 11➡️1 7↘3, 1↗️13
VII D H∅7 : H - D - A 9b: C , 11: E , 13b: G H∅9♭add13♭ 1➡️3, 7➡️9, 13➡️1 3↗️13
V D G7 : G - H - F 9: A , 11b: C , 13: E G9add13 3➡️7, 13➡️3 1↗️13
I T Cmaj7 : C - E - H 9: D , 11b: F , 13: A Cmaj7add13

Megjegyzés: az V - I oldásnál már van két közös hang, ezért az erősebb kapcsolat létrehozása miatt az A -t oldásnak választottuk és nem újabb közös hangnak.

Egy másik gyakori zárlat a III , V , II , VI , I .

Fok Funkció Kvinthiányos négyeshangzat Díszítőhangok Végleges akkord Közös hangok Oldások
III T Em7 : E - G - D 9b: F , 11: A , 13b: C Em7add11 3➡️1, 11➡️9 1↗️7
V D G7 : G - H - F 9: A , 11b: C , 13: E G9add13 1➡️11, 7➡️3 13↘1
II SZD Dm7 : D - F - C 9: E , 11: G , 13: H Dm7add11 1➡️11, 7➡️3 3↗️7, 11↗️1
VI T Am7 : A - C - G 9: H , 11: D , 13b: F Am7add11 1➡️13, 3➡️1 11↗️3
I T Cmaj7 : C - E - H 9: D , 11b: F , 13: A Dmaj7add13

HF

Harmóniamenetek megszólaltatása