Lineáris skála hangnemidegen akkordokra
Az elv lényege, hogy a hangnem fő skáláját (beleértve a dúr, párhuzamos moll, blues és pentaton skálákat) olyan akkordokra játszuk el, amik nem részei a hangnemnek.
Rendszerek, amiket használhatunk: Bartóki tengelyrendszer, váltódomináns formációk, nápolyi szext stb.
Példa
Ha C -ben vagyunk, akkor a következő skálákat használhatjuk:
- C
- A moll
- A mel. moll
- A blues
- A moll pentaton
Az E7 ( E - G♯ - H - D ) akkord C -ben egy bartóki szubdomináns.
Továbbá az E7 az A moll hangnemben szerepel.
Mivel a C és az A moll egy hangnemcsoportban szerepel, és a hangnemcsoport minden akkordjára rájátszható a hangnemcsoport bármelyik skálájára.
További akkordok:
- Nápolyi szext: B/D - D-F-B , erre nem játszhatók a fenti skálák a B miatt
- Váltódominánsok: D7 - D-F♯-A-C , az A mel. moll rájátszható, mert abban szerepel minden hang
- Kromatikus színező: D♯m7 - D♯-F♯-A♯-C♯ , erre nem játszhatók a fenti skálák az A♯ és a C♯ miatt
- Szűkített akkord oldása: D°7 - D-F-G♯-H , az A moll/mel. moll rájátszható, mert abban szerepel minden hang
- Moll domináns: Gm - G-A♯-D , erre nem játszhatók a fenti skálák a A♯ miatt
- Moll szubdomináns: Fm - F-G♯-C , az A moll/mel. moll rájátszható, mert abban szerepel minden hang
- Kis szeptim jelenség: A♯maj7 , erre nem játszhatók a fenti skálák a A♯ miatt
A fenti akkordok közül mind használható a hangnemben attól függetlenül, hogy a fenti skálák nem játszhatók rájuk. Ilyenkor annyi a feladatunk, hogy másik skálát keresünk alájuk.