Alterált skálák elve
Az V. fokú X7 akkordban tetszés szerint alterálható a kvint és a nóna, akár egyidejűleg is. Ennek oka az, hogy ezekkel az alterálásokkal olyan hangokat kapunk, melyek szervesen kapcsolódnak a hangnemcsoporthoz.
Ezek alapján 8 alterált akkord fogható az V. fokra:
Akkord | Hangok |
---|---|
G9(5♭) | G - H - D♭ - F - A |
G9(5♯) | G - H - D♯ - F - A |
G9♭ | G - H - D - F - A♭ |
G9♯ | G - H - D - F - A♯ |
G9♭(5♭) | G - H - D♭ - F - A♭ |
G9♯(5♯) | G - H - D♯ - F - A♯ |
G9♭(5♯) | G - H - D♯ - F - A♭ |
G9♯(5♭) | G - H - D♭ - F - A♯ |
A hangok magyarázata:
- D♭ / C♯ : A nápolyi skála úgy képződik, hogy a dúr skálában a II♭ és III♭ alterációkat alkalmazzuk. Mivel a dúr hangnem I. fokára játszható, ezért az I. fokra épülő dúr hangnem hangnemcsoportjához tartozó hangokat tartalmaz.
- D♯ : Blues hang. Ráadásul az előző pont is magyarázza.
- A♭ / G♯ : Párhuzamos moll hangnem VII. fok.
- A♯ : A hangnemcsoport VII. fokának K7 jelenségével kapott hang.
Ha az V. fokú akkordot alterációmentesen használjuk a kíséretben, akkor a feladatunk az, hogy találjunk egy az alaphangról induló modális skálát, melyben a fent említett alterált hangok maradéktalanul benne vannak, de a nem alterált verziójuk nincs.
Ez a lochriszi skála lesz, ami
G
hangra játszva a következő hangokat tartalmazza:
G
-
G♯
-
A♯
-nn
-
C♯
-
D♯
-
F
(
A♭
dúr).
Ez a jelenség összhangzattanilag adja ki a fent említett 8 alterált akkord valamelyikét, amikor ha egy V. fokra épülő akkordra játszuk rá.
Tehát az V. fok alaphangjára játszható lochriszi skála az A♭ dúrban szerepel. Így az A♭ hangnem összes modális skálája felfogható alterált skálaként az V. fokú G akkordra.
Általánosítva: minden V. fokú domináns akkordra (moll és mel. moll hangnemekben is) az alaphangjától fél hanggal magasabban lévő hangra építhetjük azt a dúr skálát, mely a modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott domináns akkordra.
Hasonlóan a II. fok is alterálható:
Akkord | Hangok |
---|---|
Dm9(5♯) | D - F - A♯ - C - E |
Dm9(5♭) | D - F - A♭ - C - E |
Dm9♭ | D - F - A - C - D♯ |
Dm9♭(5♯) | D - F - A♯ - C - D♯ |
Dm9♭(5♭) | D - F - A♭ - C - D♯ |
Az alterált hangokat fent már megmagyaráztuk.
Találjuk meg azt a D -re épülő modális skálát, amelyik ezeket az alterált hangokat tartalmazza, de a nem alteráltakat nem (egy hangot lehet, hogy módosítani kell majd).
E♭ (3b): E♭ - F - G - A♭ - B - C - D
D lochriszi: D - E♭ - F - G - A♭ - B - C
Általánosítva: minden dúr II. fokú moll akkordra az alaphangjától fél hanggal magasabban lévő hangra építhetjük azt a dúr skálát, mely a modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott moll akkordra.
Az III. fok ( Em9♭ ) alterálása:
Akkord | Hangok |
---|---|
Em9♭(5♭) | E - G - B - D - F |
Em9♭(5♯) | E - G - C - D - F |
Em9 | E - G - H - D - F♯ |
Em9(5♭) | E - G - B - D - F♯ |
Em9(5♯) | E - G - C - D - F♯ |
Találni kell egy E-re epülő modális skálát, amiben a B , C , F♯ hangok benne vannak, de a H nincs.
Itt csak alterált modális skálát találunk:
F (1b): F - G - A - B - C - D - E
F II♭ fokkal: F - G♭ - A - B - C - D - E
E lochriszi: E - F - G - A - B - C - D
E lochriszi III♭ fokkal: E - F - G♭ - A - B - C - D
Általánosítva: minden dúr III. fokú moll akkordra az alaphangjától fél hanggal magasabban lévő hangra építhetjük azt a dúr skálát, mely a leszállított II. fokával és az ez alapján létrejött modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott moll akkordra.
Az IV. fok ( Fmaj9 ) alterálása:
Akkord | Hangok |
---|---|
Fmaj9(5♭) | F - A - H - E - G |
Fmaj9(5♯) | F - A - C♯ - E - G |
Fmaj9♭ | F - A - C - E - G♭ |
Fmaj9♯ | F - A - C - E - G♯ |
Fmaj9♭(5♭) | F - A - H - E - G♭ |
Fmaj9♯(5♯) | F - A - C♯ - E - G♯ |
Fmaj9♭(5♯) | F - A - C♯ - E - G♭ |
Fmaj9♯(5♭) | F - A - H - E - G♯ |
Ugyanezek az alterációk voltak lehetségesek az V. fokra, így az alaphangra épülő lochriszi skála lesz megfelelő.
Általánosítva: minden IV. fokú major akkordra (moll és mel. moll hangnemekben is) az alaphangjától fél hanggal magasabban lévő hangra élíthetjük azt a dúr skálát, mely a modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott domináns akkordra.
A VI. fok ( Am9 ) alterálása:
Akkord | Hangok |
---|---|
Am9(5♯) | A - C - F - G - H |
Am9(5♭) | A - C - E♭ - G - H |
Am9♭ | A - C - F - G - B |
Am9♭(5♯) | A - C - F - G - B |
Am9♭(5♭) | A - C - E♭ - G - B |
Ugyanezek az alterációk voltak lehetségesek az II. fokra, így az alaphangra épülő lochriszi skála lesz megfelelő.
Általánosítva: minden dúr VI. fokú moll akkordra az alaphangjától fél hanggal magasabban lévő hangra építhetjük azt a dúr skálát, mely a modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott moll akkordra.
A VII. fok ( H∅9♭ ) alterálása:
Akkord | Hangok |
---|---|
H°9 | H - D - F - A - C♯ |
D (2#): D - E - F♯ - G - A - H - C♯
H aeol: H - C♯ - D - E - F♯ - G - A
Általánosítva: minden dúr VII. fokú félszűkített akkordra az alaphangjától kis terccel magasabban lévő hangra építhetjük azt a dúr skálát, mely a modálisaival együtt alterált skálaként fogható fel az adott félszűkített akkordra.
HF: minden dúr, moll, mel. moll fokra az összes dúr modálist és moll móduszt ellenőrizni.