A bartóki helyettesítő akkordokra játszható modális skálák

Az elv lényege, hogy egy V7 akkordot az alaphang tritónuszára épülő bartóki akkorddal helyettesítjük, ami a II♭ fokra épül. Vagyis II♭7 vagy II♭maj7 formában használható. Ezekre az akkordokra a normál V. fokra épülő mixolid skálát játszuk rá.

Ebben az esetben az alterált rendszer fordítva fog megszólalni mint az alterált skálák elvénél. Tehát az akkordban szereplő hangok lesznek alteráltak a skálában szereplő hangokhoz képest.

Példa

C -ben a G mixolid: G - A - H - C - D - E - F

II♭ : D♭

D♭7 : D♭ - F - A♭ - C♭

D♭maj7 : D♭ - F - A♭ - C

A G mixolid 7 hangjából 6-hoz képest az akkordok tartalmaznak egy félhanggal odébb lévő hangot. Ennek a jelenségnek a hatása az emberi fülre megköveteli a tonikára való oldást, mivel az egyik legnagyobb feszültséget keltő rendszerről van szó. Ez az oldás pedig a hallgatónak a szokásosnál sokkal nagyobb megkönnyebbülést fog jelenteni.