Diatonikus parallelizmus

Olyan szisztéma, amikor első körben létrehozunk egy harmóniamenetet, melyben felállítjuk az akkordok között a hangközviszonyt. Erre kitalálunk egy dallammenetet.

A dolog érdekessége az lesz, hogy a hangnem egy másik akkordjáról ugyanolyan hangközlépésekkel felépítünk egy újabb akkordmenetet és eljátszuk rá ugyanazt a dallammenetet. Amire figyelni kell, hogy az ütemekben a dallammenet kezdőhangjai mind a két harmóniamenetben pillérhangok legyenek.

Példa

C -ben egy autentikus zárlat:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Dallamhangok
I Cmaj7 T - C - E - A - H
II Dm SZD N2 A - G - F - D
V G7 D T4 H - C - G - H
VI Am T N2 C - A - H - E

A fenti akkordmenetet indítsuk el A -ról:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Dallamhangok
VI Am7 T - C - E - A - H
VII H∅7 D N2 A - G - F - D
III Em7 D T4 H - C - G - H
mel. moll. VI F♯∅7 T N2 C - A - H - E

Sikerült tökéletes diatonikus parallelizmust készítenünk:

  • Az új harmóniamenet is zárlatot alkot
  • Az eredeti dallammenet ütemeinek kezdőhangjai pillérhangok
  • A dallamhangok nagy része pillérhang

Abban az esetben, ha csak C -ben szeretnénk maradni (vagyis nem használunk akkordokat a párhuzamos hangnemekből) akkor ez előző példa a F♯ hang miatt nem jó. De el tudunk indulni F -ről:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Eredeti dallamhangok Módosítás Új dallamhangok
IV Fmaj7 SZD - C - E - A - H - C - E - A - H
V G7 D N2 A - G - F - D Első és utolsó hang megcserélése D - G - F - A
I Cmaj7 T T4 H - C - G - H - H - C - G - H
II Dm7 SZD N2 C - A - H - E - C - A - H - E

Az eredeti dallam a második ütemre nem volt jó, mert a kezdőhang pillérhang az új akkordmenetben. Ezért úgy módosítottuk a dallamot, hogy az eredeti és az új akkordmenetben is pillérhang legyen.

Így az új dallammal az új akkordmenet szintén tökéletes diatonikus parallelizmust alkot.

Attól lesz diatonikus ez a parallelizmus, hogy a hangnemcsoport akkordjaiból építkezik.

HF

E hangnemben egy diatonikus parallelizmus