Hangnemidegen skála használata harmóniamenetre

Az elv lényege az, hogy egy harmóniamenetre (tehát nem állóharmóniára) olyan skálát használjunk, ami nem a hangnemhez tartozik, de ennek ellenére végigjátszható vele a komplett akkordmenet. Ezzel elérjük azt, hogy hogy a hangnemidegen skála izgalmasan fog megszólalni úgy, hogy nem kell akkordonként skálát váltanunk, így kiaknázhatjuk a skála adta lehetőségeket.

Ebben az esetben az ismert improvizációs rendszerek alapján választunk skálát.

Skála-akkord kapcsolatának elve

Általában a skála-akkord kapcsolatának elve működik, vagyis olyan skálát kell találni, aminek a hangjaiból minden akkord kirakható.

Példa

A következő harmóniamenetre keressünk egy skálát:

Ütem Akkord Funkció Hangok
1 C T C - E - G
2 C T C - E - G
3 Dm SZD D - F - A
4 Dm SZD D - F - A
5 F SZD F - A - C
6 F SZD F - A - C
7 Am T A - C - E
8 Am T A - C - E

Hangok: C - D - E - F - G - A

A skála-akkord kapcsolatának elve szerint egy olyan skálát keresünk, amiben ezek a hangok megtalálhatóak. A hangnem adja magát, de annál érdekesebb megoldást szeretnénk.

Mivel csak egyetlen olyan törzshang ( H ) van, amelyik nem szerpel a fentiek között, az 1#-es és 1b-s hangnemekkel érdemes kezdeni. Ezek közül az F pont megfelel: F - G - A - B - C - D - E

Hétfokú skálából olyanokat találhatnánk még, ahol a fenti hangok mellett más kromatikus hang szerepel.

Többfokú skálákból a következőek is alkalmasak:

Skála Hangok
A kiegészített moll A - H - C - D - D♯ - E - F - F♯ - G - G♯
C kiegészített blues C - D - D♯ - E - F - F♯ - G - A - A♯ - H

Akkord alteráció

Kereshetünk olyan skálákat is, melyekben olyan hangok vannak, amiből a harmóniamenet akkordjai nem teljes egészükben építhetők fel. De ha ezek a hangok a hangzó akkord kvintjéhez vagy nónájához esnek közel (max félhang távolságra), akkor képzeletben az akkordot alterálhatjuk. Így a skála változtatás nélkül játszható rá.

Példa

Ha a fenti harmóniamenetre egy olyan skálát találunk, amiben nincs G , de van G♯ , akkor az is jó lesz, mert a C , Dm és F akkordokhoz egyaránt használható a kvint vagy a nóna alteráláshoz.

Az akkordmenetre használható az A skála módosítás nélkül. F♯ , G♯ és C♯ módosított hangokat tartalmaz, melyek a következő módon értelmezhetők a kíséretben szereplő akkordok alterációjaként:

F♯ G♯ C♯
C 5b 5# 9b
Dm - 5b -
F 9b 9# 5#
Am - - -

A három módosított hang alapján a C és F akkordokra teljesen jó a skála. Dm alatt csak a G♯ játszható, mint módosított hang.

Házi feladat

E hangnemben adott a következő akkordmenet:

E - H - C♯m - G♯m

Találj hangnemidegen skálákat különböző improvizatív rendszerek alapján.

Ütem Akkord Funkció Hangok
1 E T E - G♯ - H
2 H D H - D♯ - F♯
3 C♯m SZD C♯ - E - G♯
4 G♯m T G♯ - H - D♯

Az akkordok hangjai: E - F♯ - G♯ - H - C♯ - D♯

Vagyis csak az A hang nem szerepel az E hangnemből.

Az E 4#-es hangnem, az 5#-es H -ban pedig pont az A ➡️ A♯ módosítás található meg.

További skálák:

Skála Hangok
C♯ kiegészített moll C♯ - D♯ - E - F♯ - G - G♯ - A - A♯ - H - C
F♯ kiegészített moll F♯ - G♯ - A - H - C - C♯ - D - D♯ - E - F
G♯ kiegészített moll G♯ - A♯ - H - C♯ - D - D♯ - E - F - F♯ - G
C♯ kiegészített blues C♯ - D♯ - E - F - F♯ - G - G♯ - A♯ - H - C
E kiegészített blues E - F♯ - G - G♯ - A - A♯ - H - C♯ - D - D♯
F♯ kiegészített blues F♯ - G♯ - A - A♯ - H - C - C♯ - D♯ - E - F
A kiegészített blues A - H - C - C♯ - D - D♯ - E - F♯ - G - G♯
H kiegészített blues H - C♯ - D - D♯ - E - F - F♯ - G♯ - A - A♯

Az alterált akkordos módszer alapján is találhatunk skálákat.

Pl. a C♯ magyar-moll skála hangjai a következők: C♯ - D♯ - E - G - G♯ - A - C

Az eltérő hangok a F♯ helyetti G és a H helyetti C . Ezek értelmezése alterált hangokként:

G C
E - 5#
H 5# 9b
C♯m 5b -
G♯m - -

A fentiek alapján a C♯ magyar-moll is módosítás nélkül rájátszható a fenti akkordmenetre figyelve arra, hogy amelyik akkordra egy hang nem értelmezhető, ott ne szólaljon meg.