Kromatikus parallelizmus

Olyan parallelizmus, amikor a diatonikus parallelizmushoz képest az eredeti akkordmenetben egy ismert harmóniafűzési forma alapján olyan kromatikus akkordok kerülnek bele, amiket alapvetően nem tartalmaz a hangnemcsoport (pl. bartóki).

Példa

C -ben egy autentikus zárlat:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Dallamhangok
I Cmaj7 T - G - E - F - D
bartóki VII♭ B♭7 D K7 / -N2 D - F - G♯ - C
IV Fmaj7 SZD T5 / -T4 A - D - G - C
bartóki III♭ E♭6 T K7 / -N2 G - C - A♯ - H

Cmaj7: C-E-G-H

Bb7: Bb-D-F-A

Fmaj7: F-A-C-E

Eb6: Eb-G-Bb-C

A fenti akkordmenetet indítsuk el A -ról:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Dallamhangok
VI Am7 T - G - E - F - D
V G7 D K7 / -N2 D - F - G♯ - C
II Dm7 SZD T5 / -T4 A - D - G - C
I Cmaj7 T K7 / -N2 G - C - A♯ - H

Itt minden kezdőhang része a hangnemcsoportnak, így ez nem kromatikus parallelizmus.

Próbáljuk meg G -ről indítani:

Fok Akkord Funkció Hangköz az előző akkordhoz Dallamhangok Módosítás Új dallamhangok
V G7 D - G - E - F - D - G - E - F - D
IV Fmaj7 SZD K7 / -N2 D - F - G♯ - C Első két hang megcserélése F - D - G♯ - C
I Cmaj7 T T5 / -T4 A - D - G - C Első és utolsó hang megcserélése C - D - G - E
VII♭ B♭7 D K7 / -N2 G - C - A♯ - H Első és harmadik hang megcserélése A♯ - C - G - H

Itt már van kromatikus akkord, és módosításokkal a dallam is a harmóniamenethez igazítható.

HF

F -ben írj egy olyan hosszú harmóniamenetet, amiben a diatonikus és a kromatikus parallelizmus is megtalálható, illetve van benne olyan rész is, ahol a harmóniamenet megmarad, de a rájátszott dallam változik.