Orgonapontos szólamvezetés (double-chord progression)
A szólamokat nem úgy alkotjuk meg, hogy mindig adott hangközre legyenek a főszólamtól. Ezzel a megoldással nem keletkezhet súrlódás a szólamok és a kíséret között.
Példák
C dúrban
- Készítünk egy főszólamot, jelenleg hasraütésszerűen: E - F - H - D - G - A - C - E
- Olyan alsó és felső szólamot próbáltunk kitalálni hozzá, hogy a három hang együtt ( C -ben) értelmes akkordot eredményezzen
- Az orgonapontot a három hangból képzett értelmes akkordok alaphangja határozza meg
- Az orgonapont által meghatározott akkordok zárlato(ka)t alkotnak. Ezek az akkordok a kíséretben nem szólalnak meg. Azért hoztuk létre őket, hogy a szólamvezetésünk izgalmas legyen. Tehát az orgonapont meghatározása egy konkrét akkordmenetet eredményez.
- A kísérő akkordok a főszólam hangjaihoz kapcsolódnak, mégpedig úgy, hogy a főszólam kezdő és záróhangja a kísérőakkordok pillérhangjai. Természetesen a kísérő akkordok sora is zárlatot alkot.
A basszus viheti az orgonapont akkordjainak alaphangját, ami még izgalmasabbát teszi a szólamvezetést. Pl. Nightwish: Sleeping sun
Szólam | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Felső szólam | G | A | G | H | E | C | A | G |
Főszólam | E | F | H | D | G | A | C | E |
Alsó szólam | H | D | D | F | C | E | F | H |
Az orgonapont által meghatározott akkordok | Em | Dm | G | H° | C | Am | F | Em |
Funkció | T | SZD | D | D | T | T | SZD | D |
Kíséret | Cmaj7 | Cmaj7 | Cmaj7 | Dm7 | Dm7 | Dm7 | Am7 | Am7 |
Funkció | T | T | T | SZD | SZD | SZD | T | T |
Példa elérhető itt .