Kubai Son Clave (KSC)
Egy Kubából származó ritmikai groove - tehát egy belső lüktetés -, ami azt határozza meg, hogy egy kétütemes, 4/4-es perióduson belül melyik nyolcadokon belül kell kötelezően hangindításnak lennie.
Hangindításnak számít az a pillanat, amikor valamelyik hangszer megszólal.
Ez alapján a tökéletes KSC groove egyik ütemében az 1, 4, 7, a másikban a 3, 5 nyolcadokon van hangindítás. A sorrendjük szabadon megválasztható.
A KSC nyomonkövetését ritmikai térképbe írjuk be, vagyis egy táblázatban megjelöljük azokat a nyolcadokat, amikben van hangindítás.
Például vegyük a következő két ütemet:
Ennek a ritmikai térképe így néz ki:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
𝄾 | 𝅘𝅥 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝄽 | 𝅘𝅥 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝄾 | 𝅘𝅥 | 𝅘𝅥𝅯𝅘𝅥𝅯 | 𝅘𝅥 | |||||
• | • | • | • | • | • | • | • |
A fenti nem KSC, mert sem az 1, 4, 7, 3, 5, sem a 3, 5, 1, 4, 7 nyolcad sorrenddel nem jönnek ki a hangindítások.
Ha egy adott ritmusban nem jön ki egy periódusra a KSC, attól függően, hogy hány hangindítást kell kijavítanunk, KSC-vé tudjuk alakítani. A feljavítás maximum 2, de inkább csak 1 rossz helyen lévő hangindítás esetében működik. Ha több kerül rossz helyre, új ritmust kell írnunk.
A clave ritmus szerves része, hogy értelmezzük a megállásokat is. Megállásnak számít az a hangindítás, amely után következő nyolcadon nem történik hangindítás.
Megállás szempontjából három különböző változat létezik: amelyek után
- kötelező (┃)
- tilos (×)
- opcionális (╻)
a megállás.
Az 1, 4, 7, 3, 5 képletre vetítve a megállások az alábbiak:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
┃ | ╻ | ╻ | × | ┃ | ╻ | ┃ | ╻ | ┃ | × | ┃ | ╻ | ╻ | ┃ | ╻ | ╻ |
Az indítások betartása kötelező, a megállásoké opcionális, de célszerű.
A fentiek alapján az alábbi térkép minden szabálynak megfelel:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | × | ? | • | • | × | • | × | • | × | • | × | • | • | × | ? |
Egyaránt feltüntetésre kerültek azok a nyolcadok, ahol van (•), nincs (×) és ahol opcionális (?) a hangindítás.
Az alábbi két ütem például megfelel a fenti ritmikai térképnek:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ritmus | 𝅘𝅥 | 𝄾 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝄾 | 𝅘𝅥𝅯𝅘𝅥𝅯 | 𝄾 | 𝅘𝅥𝅮 | 𝄾 | 𝅘𝅥𝅯𝅘𝅥𝅯 | 𝄾 | 𝅘𝅥𝅯𝅘𝅥𝅯 | 𝅘𝅥 | 𝄾 | ||
Hangindítások | • | • | • | • | • | • | • | • | ||||||||
Összesített szabály | • | × | ? | • | • | × | • | × | • | × | • | × | • | • | × | ? |