Kiterjesztett jazz kadencia
Létezik olyan jazz kadencia is, melyben bartóki akkordokat használunk. Ezek a bartóki akkordok funkcionálisan megegyeznek az alap jazz körben éppen szereplő akkord funkciójával.
Leggyakoribb esetben az adott jazz akkordot az alaphangjának B4-jával magasabban lévő alaphangra épülő bartóki akkorddal egészítjük ki. Ebben az esetben akár megduplázhatjuk az alap jazz kadenciát.
Példa
C -ben II-V-I: Dm7 - G7 - Cmaj7
Bartóki megfelelők:
- Dm7 - VI♭ : A♭7 vagy A♭maj7 SZD
- G7 - II♭ : D♭7 vagy D♭maj7 D
- Cmaj7 - V♭ : G♭maj7 vagy G♭6 T
Ezek alapján jazz kör:
Ütem | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fok | II | VI♭ | V | II♭ | I | I | V♭ | V♭ |
Akkord | Dm7 | A♭maj7 | G7 | D♭7 | Cmaj7 | Cmaj7 | G♭6 | G♭6 |
Funkció | SZD | SZD | D | D | T | T | T | T |
Ha nem az alapesetet akarjuk venni, akkor nem a B4-ával magasabban lévő, hanem egy másik bartóki akkordot kell használnunk. Ilyenkor oda kell figyelni az eredeti és a kiterjesztett akkord közötti oldásra.
Ütem | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
Fok | II | VII | V |
VII♭
/ |
Akkord | Dm7 | H7 | G7 |
B7
/ |
Hangok | D - F - C - E | H - D♯ - A - G♯ | G - H - F - E |
B
-
D
-
A♭
-
G
/ |
Oldási szabályok | - | nincs közös hang, de az C - D♯ szeptim oldódás működik | - | közös hang: G , az F - D oldás tűrhető, de jobb, mint az F - G♯ lenne |
Funkció | SZD | SZD | D | D |
Ütem | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|
Fok | I | I | VI | |
Akkord | Cmaj7 | Cmaj7 | A6 | |
Hangok | C - E - H - A | C - E - H - A | A - D♭ - E - G♭ | |
Oldási szabályok | - | - | közös hangok: A , E , a H - D♭ oldás tűrhető | - |
Funkció | T | T | T | T |
A fenti példánál az alapján választottuk ki a használt akkordokat, hogy melyikre működött jobban az oldás. Ha az oldási szabályok egyformán működnek két akkord esetén, akkor ízlés és kényelem alapján választunk.
Az akkordmenetek eljátszása
Alapeset
Akkordoldások:
Ütem | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Akkord | Dm7 | A♭maj7 | G7 | D♭7 | Cmaj7 | Cmaj7 | G♭6 | G♭6 |
Hangok | D - F - C - E | A♭ - C - G - B | G - H - F - E | D♭ - F - H - B | C - E - H - A | C - E - H - A | G♭ - B - D♭ - E♭ | G♭ - B - D♭ - E♭ |
Oldási szabályok | - | közös hang: C , C -> C “oldás” | - | közös hang: H , F , F -> F “oldás” | - | - | nincs közös hang, H -> B oldás | - |
Összetettebb eset
Ütem | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Akkord | Dm7 | H7 | G7 | B7 | Cmaj7 | Cmaj7 | A6 | A6 |
H angok | D - F - C - E | H - D♯ - A - G♯ | G - H - F - E | B - D - A♭ - G | C - E - H - A | C - E - H - A | A - D♭ - E - G♭ | A - D♭ - E - G♭ |
Oldási szabályok | - | nincs közös hang, C - D♯ oldódás | - | közös hang: G , F - D oldás | - | - | közös hangok: A , E , a H - D♭ oldás | - |
Szólóval és dobbal:
A példák tabja elérhető guitar pro 8 és PDF formátumban.