Komplex jazz progresszió

A jazz-kör jazz-esített akkordjaira a ráépülő modális skálát alterálhatjuk.

A komplett felépítést az adott hangnemben a II-V-I-es kadencia és a VI-VII-III-as kadencia egybeolvadása adja.

Egy periódust 48 ütemre értelmezünk, azon belül is 4x12-re. A felépítés a következő:

  1. A II-V-I-es zárlatból elhangzik felváltva a négyütemes, majd a kétütemes verzió, majd ismét a négyütemes és a kétütemes verzió következik. Ezt nevezzük első szakasznak, ami összesen 12 ütem.
  2. Ugyanebben a hangnemben a VI-VII-III-as kadenciából elhangzik ugyanaz a szakasz, mint a II-V-I-es kadenciából.
  3. Maradunk a VI-VII-III-as kadenciánál, csak az adott szakasz a bartóki tengelyrendszer alapján helyettesített akkordokkal hangzik el.
  4. Az utolsó 12 ütemes szakaszhoz visszatérünk a II-V-I-es kadenciához, bartóki helyettesített akkordokkal.

Így áll össze a 4x12-es ütemes szakaszokból álló 48 ütemes periódus.

Az ismert hangnemváltási szabály (kvart-kör) alapján hangnemet váltunk, ahol csinálunk még egy 48 ütemes periódust.

Egy komplett hosszúságú jazz tétel 4 különböző hangnem 48 ütemes periódusaiból áll össze, azaz összesen 192 ütem.