Moll hangnemben Jazz kadencia
Moll hangnemben a Jazz kadencia kétfajta verzióban szólalhat meg: az I - II - V - I -es és a VI - II - V - I -es zárlat formájában.
Mindkét esetben a T-SZD-D-T zárlatot, vagyis authentikus zárlatot alkotunk.
Fokok jazzesítése
I-II-VI-Ijazzesítése
Fok | Eredeti akkord | Jazzesített akkord | Hangok | Alteráció |
---|---|---|---|---|
I | Ammaj7 | Am9 | A - C - G - H | Kvinthiány, K7, 9-es díszítő |
II | H∅7 | H∅7/6 | H - D - F - A - G♯ | 6-os díszítő |
V | E7 | E9 | E - G♯ - D - F♯ | Kvinthiány, K7, 9-es díszítő |
I | Ammaj7 | Am7/6 | A - C - G - F♯ | Kvinthiány, K7, 6-os díszítő |
VI-II-VI-I jazzesítése
Fok | Eredeti akkord | Jazzesített akkord | Hangok | Alteráció |
---|---|---|---|---|
VI | Fmaj7 | Fmaj9 | F - A - E - G | Kvinthiány, 9-es díszítő |
II | H∅7 | H∅7/6 | H - D - F - A - G♯ | 6-os díszítő |
V | E7 | E9 | E - G♯ - D - F♯ | Kvinthiány, K7, 9-es díszítő |
I | Ammaj7 | Am7/6 | A - C - G - F♯ | Kvinthiány, K7, 6-os díszítő |
Oldási szabályok
I-II-VI-I oldása
Fokok | Akkordok | Közös hangok | Oldások |
---|---|---|---|
I - II | Am7 - H∅7/6 | 1➡️7, 9➡️1 | 7↘️5 |
II - V | H∅7/6 - E9 | 3➡️7 | 7↘️3 |
V - I | E9 - Am7/6 | 9➡️6 | 7↘️3 |
VI-II-VI-I oldása
Fokok | Akkordok | Közös hangok | Oldások |
---|---|---|---|
VI - II | Fmaj9 - H∅7/6 | 1➡️5, 3➡️7 | 7↘️3 |
II - V | H∅7/6 - E9 | 3➡️7 | 7↘️3 |
V - I | E9 - Am7/6 | 9➡️6 | 7↘️3 |
További szabályok
Az ütembeosztás, a hangnemváltás és az akkordhelyettesítés a dúr hangnem jazz kadenciájához hasonlóan moll hangnemben is használhatóak ugyanazokkal a szabályokkal.
Azzal is lehet játszadozni, hogy váltogatjuk a moll hangnem és a dúr hangnem kadenciáját.
HF
- Az akkordok lefogásának megtanulása
- Egy összetett, 12 ütemes jazz kör írása:
- Akkordhelyettesítéssel
- Hangnemváltással
- A 2- és 4 ütemes periódusok váltogatásával