A VI-VII-III jazz kadencia
Jazz kadenciák
A II - V - I -es alapsémán kívül sokszor használt zárlat a VI - VII - III . Ebben az esetben az akkordmenet funkciórendje az eredeti kadenciával megegyezik (SZD-D-T).
A fő feladatunk az, hogy a kezdő hangnemben megalkossuk az oldási szabályt a VI-os és a VII-es fok szeptimjei között. A feladat az, hogy a VII-es fokról való akkordváltást a III-ra úgy oldjuk meg, hogy a harmadik fokon szereplő akkord díszító hangzatai (9, 11, 13) a VII. fokon lévő akkord szeptimjéhez képest maximum K3 távolságra lehet.
Miután a rendszert megalkottuk az adott hangnemben, az ismert hangnemváltási szabályok alapján hangnemet válthatunk, melyben ugyanazt az oldási szabályrendszert követjük, amit az eredetiben megalkottunk.
Hangnemváltási szabályok
Ismert szabályok:
- Azonos alaphangra épülő, ellentétes dúr-moll rendszer
- Közös akkord kapcsolatának elve
- Szűkített akkord nyolcféle oldása
- Szeptimről való tercre oldás alapján történő hangnemváltás
A jazz körök fő hangnemváltási szabálya a szeptim oldódás alapján történő hangnemváltás.
Hangnemváltás példa
Alaphangnem: C
II
-
V
-
I
: nDM7
-
G7
-nCmaj7
Szeptim oldódások:
Akkord | Hangok | Szeptim | Terc |
---|---|---|---|
Dm7 | D - F - A - C | C | ( F ) |
G7 | G - H - D - F | F | H |
Cmaj7 | C - E - G - H | H | E |
A hangnemváltás Cmaj7c utáni akkorddal indul, ahol megint II - V - I kört akarunk az új hangnemben. A szeptim oldódást megtartva a Cmaj7 szeptimjéből a következő akkord tercére kell oldani.
A Cmaj7 , azaz a H alatt féllel az A♯ hang van. A kérdés, hogy ez melyik moll akkordnak lesz a terce. Ez a Gm7 terce. A Gm7 pedig F II foka. Azaz F -be tudtunk átmenni.
A VI-VII-III felhasználása
A fenti hangnemváltási szabályt gondolatban az eredeti II - V - I kadenciából határozzuk meg. Ezek után az eredeti hangnemben és az újban is használhatjuk a VI - VII - III kadenciát.
A fenti példát folytatva a következő kadenciákat kapjuk:
Ütem | Hangnem | Fok | Akkord |
---|---|---|---|
1 | C | VI | Am7 |
2 | C | VII | H∅7 |
3 | C | III | Em7 |
4 | F | VI | Dm7 |
5 | F | VII | E∅7 |
6 | F | III | Am7 |
7 | B | VI | Gm7 |
8 | B | VII | A∅7 |
9 | B | III | Dm7 |
Vagyis a hangnemek a kvartkör alapján váltakoznak.
Az akkordok pedig természetesen jazzesítve szólalnak meg.
HF
A-ban kezdve legalább három hangnemet átívelően ugyanez
Ütem | Hangnem | Fok | Akkord |
---|---|---|---|
1 | A | VI | F♯m7 |
2 | A | VII | G♯∅7 |
3 | A | III | C♯m7 |
4 | D | VI | Hm7 |
5 | D | VII | C♯∅7 |
6 | D | III | F♯m7 |
7 | G | VI | Em7 |
8 | G | VII | F♯∅7 |
9 | G | III | Hm7 |
Felrakások meghatározása
Az előzőnek nézzük a felrakásait:
-
F♯m7
:
F♯
-
A
-
C♯
-
E
- Jazzesítve: F♯ - A - E - G♯ , felrakás: 1-3-7-9
- Azért a 9-est választottuk díszítőnek, mert ezt volt kényelmes lefogni
- Lefogás: x-9-7-9-9-x
-
G♯∅7
:
G♯
-
H
-
D
-
F♯
- Mivel a kvint jellegmeghatározó, ezért nem hagyhatjuk ki
- Jazzesítve: G♯ - H - D - F♯ - C♯ , felrakás: 1-3-5-7-11
- Megtartott közös hangok: F♯ , G♯
- A 7->3 oldás nem működik, mert K3-nál messzebb vannak egymástól
- A 6-os és a 9-es is nehezen volt lefogható, ezért lett a 11-es a díszítő
- Lefogás: x-9-9-7-9-9
-
C♯m7
:
C♯
-
E
-
G♯
-
H
- Jazzesítve: C♯ - E - H - A♯ , felrakás: 1-3-7-6
- Megtartott közös hangok: C♯ , H
- A 7->3 oldás is működik
- Lefogás: x-x-9-9-11-9
-
Hm7
:
H
-
D
-
F♯
-
A
- Jazzesítve: H - D - A - C♯ , felrakás: 1-3-7-9
- Megtartott közös hangok: H , C♯
- A 7->3 oldás nem működik
- Lefogás: x-x-9-7-10-9
-
C♯∅7
:
C♯
-
E
-
G
-
H
- Jazzesítve: C#-E-G-H-F#, felrakás: 1-3-5-7-11
- Megtartott közös hangok: H , C♯
- A 7->3 oldás nem működik
- Lefogás: x-9-9-9-8-9
-
F♯m7
:
F♯
-
A
-
C♯
-
E
- Jazzesítve: F♯ - A - E - D♯ , felrakás: 1-3-7-6
- Megtartott közös hangok: E , F♯
- A 7->3 oldás is működik
- Lefogás: x-9-7-9-x-11
-
Em7
:
E
-
G
-
H
-
D
- Jazzesítve: E - G - D - F♯ , felrakás: 1-3-7-9
- Megtartott közös hangok: E , F♯
- A 7->3 oldás nem működik
- Lefogás: x-9-x-9-8-10
-
F♯∅7
:
F♯
-
A
-
C
-
E
- Jazzesítve: F♯ - A - C - E - H , felrakás: 1-3-5-7-11
- Megtartott közös hangok: E , F♯
- A 7->3 oldás nem működik
- Lefogás: 7-9-10-9-10-x
-
Hm7
:
H
-
D
-
F♯
-
A
- Jazzesítve: H - D - A - G♯ , felrakás: 1-3-7-6
- Megtartott közös hangok: A , H
- A 7->3 oldás is működik
- Lefogás: 7-x-6-7-0-5
A példa tabja elérhető guitar pro 8 és PDF formátumban.
Feladat: begyakorolni a fenti akkordmenet eljátszását